Výskumné skupiny
Výskumná skupina raného detstva
Charakteristika a ciele výskumnej skupiny:
V medzinárodná literatúra charakterizuje rané detstvo ako obdobie od narodenia do 8 rokov života. V súčasná odborná verejnosť vyzdvihuje kľúčovú úlohu a význam raného detstva. Je vedecky dokázané, že vzdelávanie v ranom detstve má rozhodujúci vplyv na vývoj jednotlivca počas celého jeho života, a tým aj na vývoj spoločnosti. Podpora vzdelávania a starostlivosti v období raného detstva prinášajú z dlhodobého hľadiska významné sociálne a ekonomické výhody.
V medzinárodných skúmaniach sa na toto obdobie kladie čoraz väčší dôraz, pričom na celom svete pracuje mnoho medzinárodných výskumných skupín zaoberajúcich sa raným detstvom. Skúmaniu obdobia raného destva sa venujú nielen odborné organizácie, ale aj nezávislé vedecké časopisy v mnohých krajinách sveta. Zvýšený záujem o rané detstvo spôsobuje vývoj kultúrno-spoločenských podmienok 21. storočia. Medzinárodný nárast významu vzdelávania v ranom detstve sa však na Slovensku zatiaľ dostatočne neodráža ani v činnosti odborných organizácií a ani v domácom výskume.
Naša výskumná skupina, ktorá vznikla v januári 2021, sa zameriava práve na mimoriadne citlivé obdobie vo vývoji detí – vzdelávanie, vývoj a rast v ranom detstve. Ide o vek, keď sú deti najcitlivejšie na zmeny, keď ich možno najúčinnejšie rozvíjať a keď môžu byť rozvojové programy najúspešnejšie. Je to tiež obdobie, kedy je včasná intervencia najúčinnejšia. Z tohto dôvodu, je v našom záujme posilniť odborný dialóg na národnej úrovni a v súlade s medzinárodnými trendmi realizovať výskum na národnej úrovni, ktorý sa v posledných dvoch desaťročiach stal stredobodom spoločenského, odborného a vedeckého záujmu. Naším cieľom je tiež poskytnúť priestor na stretávanie sa výskumníkov, vedeckých pracovníkov a študentov pôsobiacich v tejto oblasti, a podporiť tak rozvoj odborných kontaktov a prezentáciu výsledkov výskumu. Za prioritu považujeme tiež rozšírenie súboru nástrojov pedagogickej diagnostiky využiteľlých v edukačnom prostredí slovenského školstva s osobitným zameraním na deti s materinským jazykom maďarským na Slovensku.
Výskumné oblasti:
-
vedecké skúmanie charakteristík vývoja v ranom detstve a faktorov, ktoré ho ovplyvňujú;
-
vedecké skúmanie rôznych vzdelávacích prostredí;
-
vedecké skúmanie možností včasnej intervencie;
-
vedecké skúmanie foriem starostlivosti v ranom detstve;
-
adaptácia a štandardizácia meracích (diagnostických a výskumných nástrojov).
Kľúčové slová: vývoj v ranom detstve, podpora rozvoja, rozvíjanie v ranom detstve, pedagogická diagnostika, prevencia, včasná intervencia, inštitucionálny systém, rodinné zázemie, meracie nástroje (diagnostické a výskumné nástroje), adaptácia, štandardizácia
Zakľadateľ a vedúci výskumnej skupiny:
Prof. Dr. Józsa Krisztián, PhD., DSc.
Zakladajúci členovia:
PaedDr. Borbélyová Diana, PhD.
Dr. habil. PaedDr. Horváth Kinga, PhD. Mgr. Orsovics Yvette, PhD.
PaedDr. Nagyová Alexandra, PhD.
Členovia:
PaedDr. Szántó Zsuzsanna Hajduné Holló Katalin
Vedecko-výskumné prjekty: Adaptácia a štandardizácia diagnostického nástroja DIFER na zisťovanie aktuálnej vývinovej úrovne 4-8 ročných detí
Začiatok projektu: 2021
Koniec projektu: 2023
Úspešná obhajova projektu: 11.01.2024
Počas realizácie projektu výskumný tím adaptoval a štandardizoval maďarský diagnostický nástroj DIFER, slúžiaci na meranie vývinovej úrovne detí vo veku 4-8 rokov s materinským jazykom maďarský na Slovensku.
Spolupráca s odbornými organizáciami, výskumnými skupinami a zahraničnými expertmi:
Amukune Stephen, PhD., Pwani University, Kenya
Bencéné Fekete Andrea, PhD., Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (Gödöllő, Maďarsko)
Oo Tun Zaw, PhD., Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (Gödöllő, Maďarsko) Podráczky Judit, PhD., Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (Gödöllő, Maďarsko) Szabó Norbert, PhD., Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (Gödöllő, Maďarsko) Zentai Gabriella, PhD., Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (Gödöllő, Maďarsko) Výskumná skupina raného detsva MTA-MATE
Publikácie:
V1- Zborník
Józsa, K., & Borbélyová, D. (2024, Eds). Diagnostic Assessment of School Readiness. MATE Press.
V1- Vedecká monografia
Borbélyová, D. (2023). Prechod dieťaťa z materskej školy do základnej školy. MATE Press.
V2- Časť editovanej knihy alebo zborníka (príspevok, kapitola)
Borbélyová, D., Józsa, K., & Nagyová, A. (2024). Adaptation and standardization of the DIFER tests in Slovakia. In K. Józsa, & D. Borbélyová (Eds.), Diagnostic Assessment of School Readiness (pp. 13–30). MATE Press. 10.54597/mate.0104
Podráczky, J., Hajduné Holló, K., Borbélyová, D., Nagyová, A., & Józsa, K. (2024). A comparative analysis of Hungarian and Slovakian preschool curricula. In K. Józsa, & D. Borbélyová (Eds.), Diagnostic Assessment of School Readiness (pp. 31–62). MATE Press. 10.54597/mate.0105
Zentai, G., Borbélyová, D., Bencéné Fekete, A., Nagyová, A., Horváthová, K., Orsovics, Y., & Józsa, K. (2024). A comparative analysis of Slovakian and Hungarian primary school curricula. In K. Józsa, & D. Borbélyová (Eds.), Diagnostic Assessment of School Readiness (pp. 63–83). MATE Press. 10.54597/mate.0106
Józsa, K., Oo, T. Z., Borbélyová, D., & Zentai, G. (2024). Reliability, validity and measurement invariance of the DIFER tests. In K. Józsa, & D. Borbélyová (Eds.), Diagnostic Assessment of School Readiness (pp. 85–139). MATE Press. 10.54597/mate.0107
V2- Príspevok vo vedeckom časopise
Józsa, K., Oo, T. Z., Borbélyová, D., & Podráczky, J. (2024). Deductive Reasoning Skills in Children Aged 4–8 Years Old. Journal of Intelligence, 12(3), 33. https://doi.org/10.3390/jintelligence12030033
Zentai, G., Borbélyová, D., Bencéné Fekete, A., Nagyová, A., Horváth K., Orsovics, Y., & Józsa, K. (2023). A szlovákiai és a magyar általános iskolai tantervek összehasonlító vizsgálata a DIFER-készségek fejlesztése szempontjából. Eruditio-Educatio, 18(3), 78– 94.
Józsa, K., Oo, T. Z., Borbélyová, D., & Zentai, G. (2023). Exploring the Accuracy and Consistency of a School Readiness Assessment Tool for Preschoolers: Reliability, Validity and Measurement Invariance Analysis. Journal of Intelligence, 11(10), 189. https://doi.org/10.3390/jintelligence11100189
Józsa, K., Oo, T. Z., Borbélyová, D., & Zentai, G. (2023). Exploring the Growth and Predictors of Fine Motor Skills in Young Children Aged 4–8 Years. Education Sciences, 13(9), 939. https://doi.org/10.3390/educsci13090939
Borbélyová, D., Józsa, K., & Nagyová, A. (2023). Adaptácia a štandardizácia diagnostického nástroja DIFER na zisťovanie aktuálnej vývinovej úrovne 4–8 ročných detí na Slovensku. Eruditio-Educatio, 18(1), 3–15.
Podráczky, J., Hajduné Holló, K., Borbélyová, D., Nagyová, A., & Józsa, K. (2022). A magyarországi és szlovákiai óvodai nevelési program összehasonlító elemzése. Danubius Noster, 10(4), 107–132.
Borbélyová, D., Nagyová, A., Józsa, K., Hajduné Holló, K., & Podráczky, J. (2022). Štátne výchovno-vzdelávacie programy predprimárnej edukácie Slovenskej republiky a Maďarska. Disputationes Scientificae, 22(4), 15–25. http://disputationes.ku.sk/wp- content/uploads/2022/12/Dspt4_22_s_obalkou.pdf
V2- Čast editovanej knihy alebo zborníka (príspevok v konferenčnom zborníku, abstrakt)
Józsa, K., Oo, T. Z., Borbélyová, D., & Józsa, G. (2023). Social skills development in children aged 4-8 years: A cross-country comparison of Hungary and Slovakia. In L. Gómez Chova, C. González Martínez, & J. Lees (Eds.), ICERI2023 Proceedings. 16th International Conference of Education, Research and Innovation (pp. 3326–3335). International Association of Technology, Education and Development (IATED Academy). doi: 10.21125/iceri.2023.0870
Józsa, K., Borbélyová, D., Oo, T. Z., Nagyová, A., Podráczky, J., & Zentai, G. (2023). Measurement invariance and latent mean differences of social skills as a school readiness test for Hungarian preschool children in Hungary and Slovakia. In L. Gómez Chova, A. López Martínez, & I. Candel Torres (Eds.), EDULEARN23 Proceedings: 15th Interna- tional Conference on Education and New Learning Technologies (pp. 7483–7491). International Association of Technology, Education and Development (IATED). Palma de Mallorca, Spain.
Borbélyová, D., Nagyová, A., Horváthová, K., Józsa, K., Orsovics, Y., Zentai, G., & Bencéné Fekete, A. (2023). Komparatívna analýza štátnych vzdelávacích programov pre 1. stupeň zš Slovenskej Republiky a Maďarska. In K. Kéri, K. Józsa, K. Kanczné Nagy, A. Tóth- Bakos, D. Borbélyová, & T. Mészáros (Eds.), 14th International Conference of J. Selye University Pedagogical Sections: Conference Proceedings (pp. 27−36). Janos Selye University.
Borbélyová, D., & Józsa, K. (2023). A magyarországi DIFER tesztek adaptálása Szlovákiában a KEGA projekt keretén belül. Selye János Egyetem XV. Nemzetközi Tudományos Konferenciája. Komarno, Slovakia, 2023. szeptember 13–14.
Oo, T. Z., Józsa, K. Borbélyová, D., Horváthová, K., Orsovics, Y., & Nagyová, A. (2023). The psychometric properties of the DIFER test in Slovakia and Hungary. Selye János Egyetem
XV. Nemzetközi Tudományos Konferenciája. Komarno, Slovakia, 2023. szeptember 13– 14.
Józsa, K., Borbélyová, D., & Zentai G. (2023). A DIFER készségek fejlődése a 4-8 éves szlovákiai magyar gyermekek körében. Selye János Egyetem XV. Nemzetközi Tudományos Konferenciája. Komarno, Slovakia, 2023. szeptember 13–14.
Józsa, K., Oo, T. Z., Borbélyová, D., Zentai, G., Nagyová, A., & Podráczky, J. (2023). Psychometric Properties of Cognitive Ability Tests for Young Hungarian Children in Hungary and Slovakia. In E. Juhász & R. Kattein- Pornói (Eds.), Az oktatás határdimenziói. Absztraktkötet. Hungarian Conference on Educational Research HuCER 2023 (pp.212–213). Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete.
Zentai, G., Nagy, A., Bencéné Fekete, A., Horváth, K., Borbély, D., Orsovics, Y., & Józsa K. (2022). A magyar és a szlovák iskolai tartalmi szabályozó dokumentumok összehasonlító elemzése 1-2. osztály esetében. In Oktatás egy változó világban – Kutatás, innováció, fejlesztés. Hungarian Conference on Educational Research, HuCER 2022. Absztraktfüzet. (pp. 172–173.) Budapest: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Podráczky, J., Hajduné Holló, K., Borbélyová, D., Nagyová, A. & Józsa, K. (2022). A magyar és szlovák óvodai nevelési program összehasonlító elemzése. In Kéri, K. Kissné Zsámboki, R., Németh, D. K., & Pásztor, E. (Eds.), Egy nyelvet beszélünk? Gyermeklét és pedagógia a nyelvi, kulturális és társadalmi terek kontextusában (pp. 62–63). Sopron: Soproni Egyetem Kiadó.
Hajduné Holló, K., Borbélyová, D., Zentai, G., & Józsa K. (2022). Magyarországi és szlovákiai magyar gyermekek elemi kombinatív képességének fejlődése 4-8 éves korban. In In Kéri,
K. Kissné Zsámboki, R., Németh, D. K., & Pásztor, E. (Eds.), Egy nyelvet beszélünk? Gyermeklét és pedagógia a nyelvi, kulturális és társadalmi terek kontextusában (pp. 64– 65). Sopron: Soproni Egyetem Kiadó.
Borbélyová, D., Nagyová, A., Horváth,K.,Józsa, K., Orsovics, Y., Zentai, G., & Bencéné Fekete, A. (2022). Komparatívna analýza štátnych vzdelávacích programov pre 1. stupeň ZŠ Slovenskej republiky a Maďarska. In Ambrus Attila Józsefné et al. (Eds.): 14th International Conference of J. Selye University: Pedagogical Sections. (p.27-36). Komárno: Univerzita J. Selyeho.
Borbélyová, D., Józsa, K., Orsovics, Y., & Horváth, K. (2021). Pedagógiai diagnosztika kurzus az óvópedagógus képzésben. In Ábrahám, G. et al. (Eds.) Kárpát-medencei magyar tannyelvű pedagógusképzők 1. kongresszusa (p.21.). Pécs: Pécsi Tudományegyetem.
Borbélyová, D., & Korcová, M. (2021). A tanulók kritikus elemi alapkészségeinek mérése az első évfolyamban. In Csehiová, A. et al. (Eds.) 13th International Conference of J. Selye University: Pedagogical Sections. (p.105-123). Komárno: Univerzita J. Selyeho.
Vedecké podujatia a konferencie:
2021
Názov podujatia: XIII. Medzinárodná vedecká konferencia Univerzity J. Selyeho 2021
Typ podujatia: vedecká konferencia
Dátum: 09.-09.09.2001
Organizátor podujatia: Univerzita J. Selyeho
Názov príspevku: A tanulók kritikus elemi alapkészségeinek mérése az első évfolyamban
2022
Názov podujatia: Hungarian Conference on Educational Research HuCER 2022
Typ podujatia: vedecká konferencia
Dátum: 26.-27.05.2022
Organizátor podujatia: HERA, Združenie maďarského pedagogického výskumu, Budapešť Názov príspevku: A magyar és a szlovák iskolai tartalmi szabályozó dokumentumok összehasonlító elemzése 1-2. osztály esetében
Názov podujatia: 15. Képzés és Gyakorlat Nemzetközi Neveléstudományi Konferencia
Typ podujatia: vedecká konferencia
Dátum: 28.04.2022
Organizátor podujatia: Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kara a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Neveléstudományi Intézete
Názov príspevku:
1. A magyar és szlovák óvodai nevelés összehasonlító elemzése
2. Magyarországi és szlovákiai magyar gyermekek elemi kombinatív képességének fejlődése 4-8 éves korban
Názov podujatia: XIV. Medzinárodná vedecká konferencia Univerzity J. Selyeho 2022
Typ podujatia: vedecká konferencia
Dátum: 12.-13.09.2022
Organizátor podujatia: Univerzita J. Selyeho
Názov príspevku: Komparatívna analýza štátnych vzdelávacích programov pre 1. stupeň ZŠ Slovenskej republiky a Maďarska.
2023
Názov podujatia: ICERI2023 (16th annual International Conference of Education, Research and Innovation)
Typ podujatia: vedecká konferencia
Dátum: 13.-15.11.2023
Organizátor podujatia: IATED- Seville (Spain)
Názov príspevku: Social Skills Development in Children Aged 4-8 Years: A Cross-Country Comparison of Hungary and Slovakia
Názov podujatia: XV. Medzinárodná vedecká konferencia Univerzity J. Selyeho 2023
Typ podujatia: vedecká konferencia
Dátum: 13.-14.09.2023
Organizátor podujatia: Univerzita J. Selyeho
Názov príspevku:
1. A magyarországi DIFER tesztek adaptálása Szlovákiában a KEGA projekt keretén belül
2. The psychometric properties of the DIFER test in Slovakia and Hungary
3, A DIFER készségek fejlődése a 4-8 éves szlovákiai magyar gyermekek körében
Názov podujatia:
EDULEARNE 23; 15th International Conference on Education and New Learning Technologies
Typ podujatia: vedecká konferencia
Dátum: 03.-05.07.2023
Organizátor podujatia: IATED (online)
Názov príspevku: Measurement Invariance and Latent Mean Differences of Social Skills as a School Readiness Test for Hungarian Preschool Children in Hungary and Slovakia
Názov podujatia: Hungarian Conference on Educational Research HuCER 2023
Typ podujatia: vedecká konferencia
Dátum: 26.-27.2023
Organizátor podujatia: HERA, Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete, Budapesť Názov príspevku: Psychometric Properties of Cognitive Ability Tests for Young Hungarian Children in Hungary and Slovakia
2024
Názov podujatia: 17. Képzés és Gyakorlat Nemzetközi Neveléstudományi Konferencia
Typ podujatia: vedecká konferencia
Dátum: 25.04.2024
Organizátor podujatia: HERA, Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete, Budapešť
Názov príspevku: A szlovákiai óvodai nevelés tantervi reformjai a 21. században
Pedagogická výskumná skupina Ratio
Zasadnutie výskumnej skupiny Ratio dňa 5. októbra 2023.
Na stretnutí výskumnej skupiny Ratio, ktoré sa konalo 5. októbra 2023, Mgr. Yvette Orsovics, PhD. najprv informovala o udalostiach Origo-dňa a potom Dr. Kanczné dr. Katalin Nagy, PhD. vystúpila s prednáškou „Správa o výsledkoch výskumu realizovaného pomocou dotazníka Experience Seeking Degree medzi študentmi odborného vzdelávania“. Stretnutia sa zúčastnilo 10 ľudí.
Decembrové zasadnutie výskumnej skupiny Ratio
Na stretnutí výskumnej skupiny Ratio 1. decembra 2023 vystúpil Kálmán Sántha (Kodolányi János University) s príspevkom s názvom "Myšlienky o počítačovej analýze kvalitatívnych údajov".
Na prednáške a následnej diskusii sa zúčastnili aj 3 pedagógovia zo Sapientia Hungarian University of Transylvania.
https://tkk.ujs.sk/sk/veda-a-vyskum/v-skumne-skupiny.html#sigProId3c3d6a5776
Pravidelné zasadnutie výskumnej skupiny Ratio 29. septembra 2022
Výskumná skupina Ratio, pod vedením jej predsedu prof. Dr. Pétera Tótha, PhD. zorganizovala svoje prvé stretnutie v tomto akademickom roku 29. septembra 2022. V prvom rade, Mgr. Yvette Orsovics, PhD., hlavná organizátorka Origo dňa informovala o podujatí. Po nej doktorandi študijného programu Pedagogika Mgr. Stela Járosiová, Mgr. Zsófia Kocsis, Mgr. Eva Prokopcová, Mgr. Sýkora Hernády Katalin, Gulyás Erzsébet a PaedDr. Beáta Kiss predstavili aktuálny stav svojho výskumu, po ktorom nasledovali pripomienky a návrhy.
https://tkk.ujs.sk/sk/veda-a-vyskum/v-skumne-skupiny.html#sigProIdc15e9532e3
X. Medzinárodná vedecká konferencia UJS
11.-12.09.2018 : X. Medzinárodná vedecká konferencia UJS. V plenárnej sekcii odzneli dve prednášky: od Károlya Kocsisa, akademika Maďarskej akadémie vied (Etnicko-jazykový obraz Európy a medzinárodná migrácia) a od profesora PF UJS Pétera Tótha (Potreba pedagogickej inovácie vo vysokoškolskom prostredí). Pedagogická fakulta bola organizátorom nasledovných sekcií: Predmetová pedagogika - Aktuálne otázky hungaristiky a slovakistiky - Viacjazyčnosť a komplexná identita cez optiku litaratúry, jazyka a kultúry - Webové aplikácie vo vzedelávaní.
https://tkk.ujs.sk/sk/veda-a-vyskum/v-skumne-skupiny.html#sigProId643a4f0e28
Vedecké rokovanie v Senci
https://tkk.ujs.sk/sk/veda-a-vyskum/v-skumne-skupiny.html#sigProId727068ba1d
Karpatsko-kotlinská vzdelávacia konferencia (K-MOK) na univerzite Partiumi Keresztény Egyetem
V dňoch 22-23. júna 2018 sa uskutočnila v poradí tretia Karpatsko-kotlinská vzdelávacia konferencia (K-MOK) na univerzite Partiumi Keresztény Egyetem vo Veľkom Varadíne (Rumunsko). Do organizácie konferencie sa tento rok po prvýkrát zapojila aj Univerzita J. Selyeho. Členovia výskumnej skupiny Ratio, založenej 20. decembra 2017 prezentovali v sekcii Výskum dôvodov predčasného zanechania štúdia štyri prednášky, ktoré sú výsledkom bádania výskumnej skupiny. Výsledky pilotného merania spokojnosti študentov (Horváth Kinga), Výsledky pilotného výskumu dôvodov predčasného zanechania štúdia na UJS (Tóth-Bakos Anita, Kanczné Nagy Katalin, Tóth Péter), Čo možno predpokladať z učebných štýlov? (Tóth Péter), Skúmanie dôvodov predčasného zanechania štúdia študentov tretieho ročníka študijného programu predškolská a elementárna pedagogika (Nagy Melinda, Horváth Kinga, Szabó Edit, Tóth-Bakos Anita, Kanczné Nagy Katalin, Tóth Péter, Orsovics Yvette, Strédl Terézia).
Pedagogická výskumná skupina Ratio
20. decembra 2017 : Na PF UJS bola založená Pedagogická výskumná skupina Ratio.
Ciele výskumnej skupiny
Realizácia pedagogických, psychologických, sociologických empirických výskumov zameraných na oblasť verejného školstva, vzdelávania budúcich učiteľov a vysokoškolskej pedagogiky v Karpatskej kotline.
Oblasti výskumu
- Výskum dôvodov zanechania štúdia
- Výskum učiteľov, pedagogické kompetencie
- Význam individuálnych rozdielov v učení sa
- Žiaci so špecifickými potrebami
- Pedagogicko-sociologické výskumy
- Výskum menšín
- Komparatívna pedagogika
- Procesy vyučovania a učenia sa
- Profesijná orientácia, postoje k voľbe povolania
Aktivity
- Realizácia individuálnych a skupinových výskumov
- Prezentácia výskumných zistení na pravidelne organizovaných workshopoch
- Diseminácia výsledkov výskumu na zahraničných konferenciách, vo vedeckých časopisoch
- Spolupráca pri organizovaní Karpatsko-kotlinskej vzdelávacej konferencie
- Účasť na výskumných projektoch
- Spoločný výskum s inými vysokými školami
- Vedenie doktorandov
- Spolupráca so zahraničnými výskumnými skupinami, zapojenie sa do medzinárodnej siete
Kuratórium výskumnej skupiny
Prof. Dr. Tóth Péter, PhD
Dr. habil. PaedDr. Horváth Kinga, PhD
PaedDr. Nagy Melinda, PhD
Zakladajúci členovia výskumnej skupiny
Prof. Dr. Tóth Péter, PhD
Dr. habil. PaedDr. Horváth Kinga, PhD
Dr. habil. Ing. Szőköl István, PhD
PaedDr. Nagy Melinda, PhD
Mgr. Orsovics Yvette, PhD
PaedDr. Stredl Terézia, PhD
Kanczné Nagy Katalin, PhD
PaedDr. Szabóová Edita, PhD
Mgr. Tóth-Bakos Anita, PhD
20. decembra 2017
https://tkk.ujs.sk/sk/veda-a-vyskum/v-skumne-skupiny.html#sigProId6e4da4c40f
Výskumná skupina jazykovej krajiny
Jazyková diskriminácia v jazykovej krajine
Dňa 13. marca 2024 sa uskutočnila medzinárodná vedecká konferencia s názvom Jazyková diskriminácia v jazykovej krajine v organizácií dvoch jazykovedných výskumných skupín (Výskumnej skupiny jazykovej krajiny pri Katedre SJL a Výskumnej skupiny variológia pri Katedre MJL) PF UJS v Komárne. 32 prednášateľov zo 7 rôznych krajín prezentovalo svoje výsledky v 4 sekciách: 1. Schoolscape; 2. Cityscape; 3. Netscape a Vacationscape; 4. Sociokultúrne súvislosti.
https://tkk.ujs.sk/sk/veda-a-vyskum/v-skumne-skupiny.html#sigProIdb4b5df2821
12. 10. 2023 – 13. 10. 2023 sa Dr. habil. Sándor János Tóth, PhD. zúčastnil konferencie Odborná komunikácia v zjednotenej Európe XXI. Témou jeho prednášky bola Minulosť jazykovej krajiny Komárna, výskum sa realizoval v rámci udržateľnosti projektu APVV-18-0115 Jazyk v meste – dokumentovanie multimodálnej semiosféry jazykovej krajiny na Slovensku a z komparatívnej perspektívy. Organizátormi konferencie boli Katedra germanistiky FF UMBv Banskej bystrici a JTP v Prahe.
https://tkk.ujs.sk/sk/veda-a-vyskum/v-skumne-skupiny.html#sigProId4e24b49004
Dr. habil. Sándor János Tóth, PhD. sa zúčastnil 7. 6. 2023 – 10. 6. 2023 konferencie La recherche fondamentale en linguistique et ses applications concrètes, ktorá bola zároveň 29. kolokviom odborného združenia Gesellschaft für Sprache und Sprachen. Témou jeho prednášky bola jazyková krajina Alžbetinho mosta v Komárne (Grenzbrücke als Spezialfall von Linguistic Landscape), výskum sa realizoval v rámci projektu APVV-18-0115 Jazyk v meste – dokumentovanie multimodálnej semiosféry jazykovej krajiny na Slovensku a z komparatívnej perspektívy. Organizátormi konferencie boli Université Sorbonne Nouvelle a Université Paris-Est-Créteil.
https://tkk.ujs.sk/sk/veda-a-vyskum/v-skumne-skupiny.html#sigProId452d64893a
https://tkk.ujs.sk/sk/veda-a-vyskum/v-skumne-skupiny.html#sigProId9e01ef96b1
Aktuálne trendy výskumu jazykovej krajiny
10. mája 2023 Komárno Bratislavská cesta 3322
Pedagogická fakulta Univerzity J. Selyeho
Vedecká konferencia prezentuje výsledky projektu APVV č. 18-0115
Jazyk v meste – dokumentovanie multimodálnej semiosféry jazykovej krajiny na Slovensku a z komparatívnej perspektívy.
8.30 – 8.45 Prezentácia účastníkov (učebňa č. 107)
8.50 – 9.00 Otvorenie konferencie
vedúci sekcie Sándor János Tóth
9.00 – 9.20 Alena Ďuricová:
Jazyková krajina sa neprihovára len imperatívmi
9.20 – 9.40 Jaromír Krško:
Onymické objekty ako súčasť výskumov jazykovej krajiny
9.40 – 10.00 Ján Bauko: Onymická krajina ako súčasť jazykovej krajiny
10.40 – 11.00 Zdenko Dobrík:
Procesuálna stránka utvárania jazykovej krajiny s dôrazom na vybrané názvy verejných priestranstiev
11.00 – 11.20 Jana Lauková:
Komparácia signs vo výskume jazykovej krajiny v Banskej Bystrici a Erlangene
11.40 – 12.00 Diskusia
12.00 – 13.00 Obed
Odborní garanti konferencie:
doc. PhDr. Alena Ďuricová, PhD., doc. PaedDr. Zdenko Dobrík, PhD.,
prof. Mgr. Jaromír Krško, PhD., Dr. habil. Sándor János Tóth, PhD.
13.00– 13.10 Prezentácia monografie Jazyková krajina miest Komárno a Komárom
vedúci sekcie Zdenko Dobrík
13.10 – 13.30 Eva Molnárová:
Vizuálne stvárnenie srdca ako súčasť vizuálneho textu v jazykovej krajine
13.30 – 13.50 Petra Jesenská: Vybrané aspekty politickej jazykovej krajiny
13.50 – 14.10 Zuzana Gašová:
Jazyková rozmanitosť Bratislavy. Analýza jazykovej krajiny na príklade ulíc Michalská a Zelená
14.10 – 14.30 Bibiána Grolmusová:
Rodová problematika v jazykovej krajine Komárna
14.30 – 14.50 Vojtech Istók – Gábor Lőrincz – Sándor János Tóth:
Cirkevná jazyková krajina v slovensko-maďarských kontaktných zónach
14.50 – 15.10 Jana Štefaňáková:
Skúmanie jazykovej krajiny Námestia SNP v Banskej Bystrici z perspektívy metadát
15.10– 15.30 Diskusia a záver konferencie
15.30 – 17.30 Sprievodný program: Jazyková krajina Komárna naživo – prechádzka
Výskumná skupina jazykovej krajiny vznikla v r. 2022 z dôvodu zabezpečovania trvalej udržateľnosti projektu APVV-18-0115 Jazyk v meste – dokumentovanie multimodálnej semiosféry jazykovej krajiny na Slovensku a z komparatívnej perspektívy.
Cieľom VSJK je pravidelné publikovanie a organizovanie vedeckých podujatí a vedecko-popularizačných akcií, prezentovanie výsledkov na konferenciách v nasledujúcich oblastiach výskumu:
- vizuálna reprezentácia jazyka, semiotika;
- multilingválne jazykové situácie a ich dopad na pedagogickú prax;
- kontaktová a porovnávacia lingvistika a jej implementácia do vyučovania jazykov;
- kvantitatívny a kvalitatívny, resp. multimodálny sociolingvistický výskum.
Členstvo:
Mgr. Vojtech Istók, PhD.
Mgr. Gábor Lőrincz, PhD.
Dr. habil. PaedDr. Nagy Melinda, PhD.
Dr. habil. Tóth Sándor János, PhD.
Výstupy
V2 TÓTH, Sándor János 2023: Slovenská jazyková situácia a jazyková krajina na príklade katolíckej cirkvi v Mlynkoch IN: Slovenské inšpirácie z Mlynkov. 37. interdisciplinárny výskumný tábor VÚSM Red. Tušková T. Békešská Čaba: VÚSM, 2023. s. 242 – 261. ISBN 978-615-5330-28-5
V2 ISTÓK Béla – LŐRINCZ Gábor – TÓTH Sándor János 2023: Cirkevná jazyková krajina vo vybraných slovensko-maďarských kontaktných zónach. IN: Aktuálne trendy výskumu jazykovej krajiny. Eds. Zdenko Dobrík – Tóth Sándor János. Komárno: PF UJS, 2023. ISBN 978-80-8122-457-7
Monografia: TÓTH, Sándor János – ISTÓK, Vojtech – LŐRINCZ, Gábor 2022: Jazyková krajina miest Komárno a Komárom. Komárno: Univerzita J. Selyeho, Pedagogická fakulta, 2022, ISBN 978-80-8122-423-4.
V3 ADN ISTÓK, Béla – LŐRINCZ, Gábor 2022: A vírusveszélyre utaló feliratok nyelve Dél-Szlovákiában. Magyar Nyelv. Vol. 118. No. 2. 175–191. ISSN 0025-0228. http://real.mtak.hu/145483/1/Istok_Lorincz_MNy_22-2.pdf registrované v databáze: Scopus
V2 LŐRINCZ Gábor – ISTÓK Vojtech – TÓTH Sándor János: Porovnávací základ k jazykovej krajine Komárna: Maďarsko a diachrónia In: Od textu k prekladu XV. 2. časť Linguistic Landscape (Eds. Alena ĎURICOVÁ – Jana LAUKOVÁ) Praha: Jednota tlůmočníků a překladatelů, 2021. s. 33 – 44. ISBN 978-80-7374-132-7
V2 TÓTH, Sándor János – ISTÓK, Vojtech – LŐRINCZ, Gábor 2022. Vybrané aspekty porovnania jazykovej krajiny dvoch obchodných ulíc miest Komárno a Komárom. In: Od textu k prekladu 16 / ed. Alena Ďuricová, Eva Molnárová ; rec. Mária Vajičková, Marketa Štefková. 2. časť. - 1. vyd. - Praha : Jednota tlumočníků a překladatelů, 2022. - ISBN 978-80-7374-134-1. s. 57–67.
V2 TÓTH, Sándor János 2022: Chrématonymá v multimodálnej semiosfére Komárna. In: In honorem Sorin Paliga. (ed. Gabriel-Andrei Stan) Bucharest: Bucharest University Press, 2022. s. 248-262, ISBN 978-606-16-1388-5.
V2 TÓTH, Sándor János 2022: THE ROLE OF SLOVAK – HUNGARIAN LINGUISTIC LANDSCAPE IN SECOND LANGUAGE ACQUISITION In: Uralo-indogermanica V. Abstracts. (Ed. Tóth Szilárd Tibor) Narva: University of Tartu Narva College, 2022. s. 20 ISBN 978-9985-4-1346-3, kategória publikácie do 2021: AFE
Výskumná skupina Variológia
Činnosť výskumnej skupiny Variológia pri Katedre maďarského jazyka a literatúry Pedagogickej fakulty Univerzity J. Selyeho v Komárne sa začala v roku 2010 a a pokračovala medzinárodnými sympóziami, ktoré boli organizované v každom roku. Členovia výskumnej skupiny Variológia prezentovali svoje výskumné výsledky doteraz na 9 medzinárodných vedeckých sympóziách. Materiály týchto konferencií boli publikované v 5 konferenčných zborníkoch.
O odborných a metodických otázkach výskumu učebníc boli vydané zborníky štúdií nielen v nedávnej minulosti, ale aj v ostatných dvoch rokoch. Uskutočnili sa dve konferencie, ktoré sa viazali k jubileám významných maďarských spisovateľov. Na týchto podujatiach vystúpili s príspevkami aj pozvaní odborníci.
Naposledy bol vydaný zborník štúdií, ktorý obsahuje výber jazykovedných príspevkov. Tie odzneli na konferenciách v rokoch 2014 – 2016. Spomenuté materiály zatiaľ boli publikované na CD-ROM-e, v odborných časopisoch a v iných v periodikách v Maďarsku. Štúdie v tomto zborníku sú zoradené tematicky s úmyslom, aby zahrnuli nielen najvýznamnejšie teoretické a praktické práce odborníkov výskumnej skupiny, ale aj práce domácich odborníkov a odborníkov z Maďarska zaoberajúcich sa označeným tematickým okruhom. Tieto práce sa týkajú výskumu učebníc a iných pedagogických dokumentov v maďarskom jazyku na Slovensku a v Maďarsku. Hlavné tematické okruhy štúdií sú: učebnica ako pedagogikum; vzťah teórie jazykového manažmentu a učebníc; jazykové ideológie a ich zmeny v učebniciach materinského jazyka; vzťah učebných osnov, vzdelávacích programov a učebníc; analýza učív, cvičení, úloh v kurikulách; návrhy nových učív na zaradenie do pedagogických štandardov (ide o učivá, ktorých implementovanie by bolo potrebné pre novšie výsledky jazykovedy); typy učebnicových textov, aspekty umožňujúce porozumenie textu; interpretačné vysvetlenia; funkcie metaoperátorov v učebniciach; otázky vyučovania „jednotlivých oblastí jazykovedy“, napr. štylistiky a dvojjazyčnosti.
Odborníci výskumnej skupiny skúmajú učebnice a školské dokumenty domáce aj zahraničné. popri ich výskumnej práci vznikajú alternatívne učivá, rady digitálnych úloh a iné učebné materiály, ktoré môžu vhodne doplňovať štandardné učivo sprostredkované predovšetkým učebnicami. Nie je zanedbateľným aspektom činnosti výskumnej skupiny ani to, že v záujme skvalitňovania učebníc sa sústavne monitorujú ich obsahy.
Cieľom skupiny je vybudovanie užšieho kontaktu s učiteľmi ZŠ a SŠ. Vďaka úzkeho kontaktu by mohla výskumná skupina Variológia bezprostredne pozitívne ovplyvňovať vyučovací proces, hlavne vyučovanie maďarského jazyka na Slovensku.
Výskumná skupina populárnej kultúry MA
Výskumná skupina populárnej kultúry MA sa zameriava na skúmanie tej časti súčasnej populárnej kultúry, ktorá vstupuje do dialógu s aktuálnymi otázkami (nielen literárnej, ale aj prírodnej) vedy. Súčasťou činnosti skupiny je organizovanie odborných a kritických seminárov, besied so spisovateľmi, organizovanie vedeckých sympózií a prevádzka blogu. Doterajšie výsledky vedeckej skupiny boli publikované v časopisoch World Literature Studies, Opus a Partitúra.