EXKURZIA V SLOVENSKOM JAZYKOVOM PROSTREDÍ

V dňoch 28. septembra až 1. októbra 2025 sa uskutočnila exkurzia v rámci projektu Slovenčina ako druhý jazyk v pregraduálnej príprave učiteľov (skrátený názov: SLOV2LIN, kód projektu: 06R02-20-V01-00001), ktorého cieľom je zvyšovať kvalitu vysokoškolského vzdelávania budúcich pedagógov, predovšetkým učiteľov národnostných materských, základných a stredných škôl. Podujatie zorganizovala Pedagogická fakulta Univerzity J. Selyeho v Komárne a jeho dejiskom bol región Banskej Bystrice. Exkurzie sa zúčastnili študenti Katedry predškolskej a elementárnej pedagogiky.

Cieľom exkurzie bolo prehĺbiť jazykové kompetencie študentov v autentickom slovenskom prostredí, poskytnúť im metodické inšpirácie pre výučbu slovenského jazyka ako druhého jazyka, umožniť im prakticky si vyskúšať tvorbu vyučovacej hodiny a rozvíjať interkultúrne povedomie a pozitívny vzťah k slovenskému jazyku a kultúre.

Úvodný blok exkurzie niesol názov „Komunikáciou k sebapoznaniu“. Cieľom tejto časti bolo podporiť sebapoznanie študentov, ich komunikačné zručnosti a schopnosť vyjadrovať vlastné názory a skúsenosti v slovenskom jazyku. Aktivita sa ukázala ako výborný prostriedok na rozvoj spontánneho hovoreného prejavu a osobnostného sebauvedomenia v cieľovom jazyku.

Nasledovali rôzne prednášky a workshopy zamerané na využitie hry ako pedagogickej metódy vo vyučovaní slovenského jazyka ako druhého jazyka, ako aj na výučbu slovenského jazyka a slovenskej literatúry (SJSL) v 1. a 2. cykle základného vzdelávania. Študenti sa oboznámili s metódami vyučovania cudzích jazykov, aktivizujúcimi metódami, princípmi komunikatívneho prístupu, stratégiami čítania a počúvania s porozumením, didaktickými hrami a možnosťami využitia umelej inteligencie v edukačnom procese.

Cieľom bolo ukázať, že hra nie je len motivačný prvok, ale aj účinný didaktický nástroj rozvíjajúci jazykové i kognitívne schopnosti žiakov. V odborno-metodickej časti sa študenti venovali štruktúre vyučovacej hodiny SJSL. Diskutovalo sa o tom, ako správne nastaviť ciele hodiny, ako rozvíjať jazykové kompetencie žiakov prostredníctvom komunikatívnych aktivít a ako hodnotiť žiakov formou formatívneho hodnotenia. Súčasťou programu bola aj diskusia o význame domácej úlohy, ktorá má byť zmysluplná, praktická a má podporovať samostatnosť a kreativitu žiaka.

Účastníci exkurzie navštívili aj Pedagogickú fakultu Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, kde sa zúčastnili interaktívnej hodiny, odbornej diskusie a výmeny skúseností so študentmi a pedagógmi tamojšej univerzity. Okrem odborných poznatkov a výmeny názorov na vyučovanie slovenčiny ako druhého či cudzieho jazyka si účastníci vytvorili aj osobné priateľstvá a profesijné kontakty.

Pobyt v tomto prekrásnom regióne bol obohatený o pohybové a regionálne aktivity – turistiku po modrej trase, návštevu Španej Doliny a prehliadku pamätníka SNP. Študenti sa oboznámili s históriou banskobystrického regiónu, s prvkami tradičnej kultúry, s typickou stredoslovenskou architektúrou, autentickou slovenskou gastronómiou, ľudovou hudbou a miestnymi tradíciami.

Exkurzia v rámci projektu SLOV2LIN preukázala, že kombinácia teoretického zázemia, praktických metodických aktivít a autentického jazykového prostredia, v ktorom sa spája jazyk, kultúra a prax, má hlboký vplyv na profesijný rast a formovanie kvalitných, empatických a tvorivých budúcich pedagógov.

Program sa uskutočnil vďaka finančnej podpore z Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky, financovanej Európskou úniou – NextGenerationEU, v rámci projektu Slovenčina ako druhý jazyk v pregraduálnej príprave učiteľov (skrátený názov: SLOV2LIN, kód projektu: 06R02-20-V01-00001).

 

Táto webová stránka používa súbory cookie na zlepšenie používateľskej skúsenosti a zabezpečenie svojho efektívneho fungovania. Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies.