Nové cesty a výzvy v pedagogickej diagnostike
Pomocou Fondu na podporu kultúry národnostných menšín sa uskutočnil na Katedre Predškolskej a elementárnej pedagogiky Univerzity J. Selyeho projekt KULTMINOR (číslo 21-230-00211) projekt pod názvom Nové cesty a výzvy v pedagogickej diagnostike. Riešiteľkou projektu bola PaedDr. Diana Borbélyová, PhD., odborná asistentka Katedry predškolskej a elementárnej pedagogiky Pedagogickej fakulty Univerzity J. Selyeho v Komárne. Garantom projektu bola Dr.habil.PaedDr. Kinga Horváth, PhD., dekan fakulty PF.
Hlavným výstupom projektu bola vedecká monografia, pôvodná monotematická práca zaoberajúca sa problematikou pedagogickej diagnostiky, ktorá bola zverejnená v decembri 2021. Monografia je prínosom do slovensko-maďarskej vedecko-odbornej literatúry, nakoľko sú tieto publikácie v oblasti pedagogickej diagnostiky absentujúce na domácej pôde.
Autorka v publikácii predstavuje nové cesty a výzvy v pedagogickej diagnostike, analyzuje paradigmatické zmeny v historickom kontexte, ktoré v odbore nastali a načrtáva jej súčasné smerovania v zahraničí a na Slovensku. Analyzuje tiež možnosti pedagogického testovania detí a žiakov. Predstavuje fenomény a faktory, ktoré zapríčinili paradigmatické zmeny a v kontexte toho aj zmeny v prístupe k pedagogickému testovaniu. Vychádzajúc z najnovších vedeckých poznatkov v medzinárodnom kontexte poskytuje ucelený prehľad o danej problematike a pojednáva tiež o vplyve paradigmatických zmien na metodológiu príslušnej oblasti a jej dopady na prax. Osobitnú pozornosť venuje publikácia analýze rôznych teórií a prístupov, ako aj analýze spôsobov a nástrojov zameraných na zisťovanie aktuálnej vývinovej úrovne detí predškolského a mladšieho školského veku, ktoré podporujú posudzovanie úrovne osobnostného rozvoja dieťaťa v súvislosti s uvedenými paradigmatickými zmenami a tým poukazuje na dôležité aspekty individualizovaného vzdelávania detí s prihliadnutím na diverzitu triedy.
V súvislosti s projektom sa dňa 18.01.2022 od 15,00 hod. uskutočnila online prezentácia vedeckej monografie spojená s vedecko-odbornou diskusiou akademických, vedecko-výskumných pracovníkov domácich a zahraničných vysokých škôl, odborných pracovníkov rôznych inštitúcií a učiteľov MŠ a ZŠ. Monografiu predstavili Dr.habil.PaedDr. Kinga Horváth, PhD. a prof. Dr.Krisztián Józsa, PhD. (ktorí ju aj recenzovali). V budúcnosti môže byť celá publikácia digitalizovaná, prípadne niektoré jej časti.